veelgestelde vragen

Ongetwijfeld heb je heel wat vragen over jouw nieuwe thuis. Hieronder hebben we er alvast enkele gebundeld. Jouw antwoord toch niet gevonden? Stel ons jouw vraag via de contactpagina.

Wat betekent "erkende assistentiewoning"?

Een erkende assistentiewoning is een woning aangepast aan de noden van het ouder worden. Als 65-plusser kan je er zelfstandig wonen, ook wanneer het wat moeilijker gaat. Tegelijk is het een woning die aangepast en veilig is mits kleine, subtiele aanpassingen zoals handgrepen in toilet en douche, en een oproepsysteem om hulp in te roepen, …

Alle assistentiewoningen zijn erkend door het Agentschap Zorg en Gezondheid, wat betekent dat ze volledig beantwoorden aan de strenge eisen die Vlaanderen oplegt. Je kan dus op beide oren slapen.

Wat is het verschil tussen een assistentiewoning en een woonzorgcentrum?

Een groep van assistentiewoningen is geen woonzorgcentrum (rusthuis). In een assistentiewoning is het belangrijk dat je nog zelfstandig kan wonen. Je richt jouw woning in naar eigen smaak en keuze. Extra zorg wordt ingezet wanneer jij dat wenst en bovendien kies je zelf welke zorgverlener (vb. dokter, kinesist,…) langskomt.

Een woonzorgcentrum is in de eerste plaats bedoeld voor wie niet meer thuis kan wonen. Een woonzorgcentrum is gericht op mensen die permanente aandacht en dagelijkse zorgen en hulp nodig hebben.

Kom ik in aanmerking voor een assistentiewoning?

Als je 65 jaar of ouder bent en je wil en kan zelfstandig wonen met graag wat extra hulp, dan ben je meer dan welkom. (Als erkende groep van assistentiewoningen kunnen we 25% van deze leeftijd afwijken). Wanneer één van beide bewoners 65 jaar of ouder is, maar de partner is jonger, dan vormt dit geen enkel probleem.

Van welke bijkomende diensten kan ik gebruik maken?

Je kan kiezen uit een waaier aan bijkomende diensten. Onze koks, onderhoudspersoneel en klusjesmannen maken het jou graag gemakkelijk, zodat jij alle tijd hebt om zorgeloos te genieten.

  • dagelijks vers bereide maaltijden
  • poetsdienst
  • onderhouds- & klusjesdienst
  • haarzorg, pedicure, esthetische zorg

Welk type flat is voor mij het meest geschikt?

Wij hebben 6 verschillende types flats voorzien, elk met hun eigen troeven. In de eerste fase in maart 2022, zullen 4 types afgewerkt zijn. Welk type best bij jou past, hangt helemaal af van jouw voorkeur. In types A, C & D heb je uitzicht op de binnentuin of daktuin. Type B is zuidgericht waardoor je op je privéterras kan genieten van het zonnetje.

Moet er worden bijbetaald als we met 2 personen de flat bewonen?

Bij ons ben je meer dan welkom met 2. Er wordt geen supplement aangerekend voor het verblijf van een tweede bewoner.

Hoe ziet een flat eruit?

Elke flat bestaat uit een leefruimte, een open ingerichte keuken, een badkamer, 1 of 2 slaapkamers en een privéterras.

Is een flat gemakkelijk toegankelijk met een rollator of rolstoel?

Alle flats worden zonder drempels gemaakt zodat alle ruimtes in elkaar overvloeien op gelijke hoogte.

Kan ik mijn eigen meubels meebrengen naar de flat?

De flat richt je zelf in naar keuze met je eigen meubels en vertrouwde spullen. De inrichting van de keuken voorzien wij (inductiekookplaat, combi-oven, vaatwasser en koelkast met vriesvak).

Is er vaste verlichting voorzien?

Indien gewenst, kan je één lichtpunt (lichtarmatuur) zelf voorzien aan het plafond. De overige verlichting wordt door ons voorzien.

Is er raambekleding aanwezig?

Binnen voorzien wij brandvertragende, verduisterende gordijnen. Ook het onderhoud van deze gordijnen is inbegrepen. Daarnaast voorzien wij ook  automatische, individueel bedienbare buitenzonnewering. In bepaalde flats (instapklaar vanaf de tweede fase 03/2023) voorzien we ook gordijnen om de inkijk te beperken (glasgordijnen).

Is er extra berging voorzien?

Je kan een extra kelderberging bijhuren met een oppervlakte van 4-6 m² aan een dagtarief van € 0,80/dag.

Kan ik mijn wasmachine meebrengen naar een assistentiewoning?

Er is geen aansluiting voorzien op de flat, maar in het gebouw is wel een wasbar. Daar kan je iets drinken terwijl je een was draait.

Mag mijn huisdier mee komen wonen in de flat?

Voor de veiligheid van de andere bewoners, beperken we de toegang tot kleine huisdieren die gekooid zijn zoals bv. vissen,cavia’s, vogels,…

Mogen huisdieren op bezoek komen?

Huisdieren mogen op bezoek komen als deze niet gevaarlijk en/of storend zijn voor de medebewoners. Wel vragen we jou om ze niet vrij te laten rondlopen in de tuin.

Is er een rokersruimte voorzien?

Er is geen rokersruimte voorzien in het gebouw van de assistentiewoningen. Roken in je assistentiewoning is toegestaan, maar voor je eigen veiligheid en die van andere bewoners raden we je aan om buiten te roken.

Kan ik kiezen in welk ziekenhuis ik opgenomen wil worden?

Bij spoedinterventies beslissen de hulpdiensten in welk ziekenhuis je wordt opgenomen. In de regel is dit het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Bij niet-dringende interventies en/of geplande onderzoeken kan je vrij kiezen naar welk ziekenhuis je wenst te gaan. Om de 6 maand zal de coördinerende arts (CRA) van Domino VZW, je vragen een lijst te laten invullen door jouw huisarts. Daarop kan je ook noteren of je een voorafgaande zorgplanning hebt en welk ziekenhuis je verkiest.

Wat is de dichtsbijzijnde apotheek?

De apotheek bevindt zich vlakbij op de gelijkvloerse verdieping.

Adres:

Dobbelslot 2

9000 Gent

09/2362 03 95

apotheek23@coopapotheken.be

Openingsuren:

maandag-vrijdag: doorlopend open van 8u30-18u30

zaterdag doorlopend van: 8u30-18u00

Ik zou graag een abonnement nemen op een krant of tijdschrift.

Je kan werken met een abonnement via jouw krantenmaatschappij om het gewenste tijdschrift of de gewenste krant via de post te laten toekomen. Hiervoor dien je zelf contact op te nemen met de dienst abonnementen van de gewenste krant of het gewenste tijdschrift.

Kan ik verhuizen naar een andere zorginstelling?

Je kan uiteraard zelf kiezen in welke instelling je wenst te verblijven. Afspraken met betrekking tot ontslag zijn terug te vinden in de schriftelijke opnameovereenkomst en de interne afsprakennota.

Dien ik mijn brand- en of familiale verzekering te behouden?

  • Familiale verzekering: wij raden je aan om jouw familiale verzekering te behouden.
  • Brandverzekering: de instelling is verzekerd voor de inboedel van de bewoner tot een bedrag van €12 400. Verdere informatie hieromtrent kan je vinden in de schriftelijke opnameovereenkomst.

Dien ik de verblijfsfactuur te betalen via overschrijving of Europese SEPA-domiciliëring? Wanneer ontvang ik de verblijfsfactuur?

Wij kunnen voor jou een domiciliëringsopdracht in orde maken. Indien je liever per overschrijving betaalt, is dit uiteraard ook mogelijk. De verblijfsfactuur wordt verstuurd rond de 15e van de maand volgend op de maand die voorbij is. Bijvoorbeeld: de verblijfsfactuur van de maand januari zal worden opgestuurd vanaf 15 februari. De opdracht tot domiciliëring wordt de 20ste van de maand doorgevoerd. In de schriftelijke opnameovereenkomst vind je de richtlijnen in verband met de verblijfsfactuur.

Wat met mijn energiefactuur?

Elke flat is voorzien van individuele tellers voor water, elektriciteit, verwarming en koeling waardoor je enkel betaalt voor jouw eigen, werkelijk verbruik. Bij ons geen vaste forfaits.

Genieten van betaalbaar wonen met zorg dichtbij.

Iets voor jou ?